(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
سوغات خوراکی خراسان جنوبی | از خراسان جنوبی چه بخریم؟

سوغات خوراکی خراسان جنوبی

سوغات خوراکی خراسان جنوبی


20 سوغاتی خراسان جنوبی، بیرجند، طبس، قائن و فردوس


استان خراسان جنوبی با مرکزیت شهر بیرجند، سومین استان پهناور ایران است و حدود 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. این استان 11 شهرستان و 28 شهر دارد که معروف‌ترین آنها عبارتند از بیرجند، قائنات، فردوس، طبس، سرایان و نهبندان. خراسان جنوبی علاوه بر جاذبه‌های گردشگری متعدد، دارای تنوع سوغات نیز است و مانند اکثر مناطق ایران، سوغات آن به سه گروه عمده مواد خوراکی، محصولات کشاورزی و محصولات صنایع دستی تقسیم می‌شود. از معروف‌ترین سوغات خراسان جنوبی می‌توان به زعفران قائنات، زرشک قائنات و انار فردوس اشاره کرد که شهرت جهانی دارند. همچنین این استان دارای شیرینی‌های محلی خوشمزه‌ای نیز هست که در این صفحه از سایت، به آنها پرداخته می‌شود.

سوغات خوراکی و شیرینی‌های بیرجند

سوغات خوراکی بیرجند

سوغات خوراکی بیرجند

بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی و پرجمعیت‌ترین شهر این استان است. سوغات این شهر بسیار متنوع است که مهمترین آنها عناب می‌باشد. از دیگر سوغات بیرجند می‌توان به زعفران، زرشک، انواع کشک، قره‌قوروت، آلوبخارا، سنجد و شیرینی‌های مخصوص اشاره نمود.

عناب بیرجند | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات بیرجند- عناب

عناب بیرجند

استان خراسان جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده عناب در کشور، بیش از ۹۵ درصد سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده است. در بین کشاورزان استان، در حدود ۹۵۰۰ خانوار، منبع اصلی درآمدشان تولید عناب است. بهترین عناب کشور در بیرجند و شهرستان‌های اطراف آن تولید می‌شود و سهم مهمی در بخش صادرات دارد. در واقع یکی از معروف‌ترین سوغات بیرجند، عناب است.

آلوبخارا بیرجند | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات بیرجند- آلوبخارا

آلوبخارا بیرجند

آلوبخارا درختچه‌ای سه متری‌ست که هر قدر فواصل کشت آن محدودتر باشد، بر ارتفاع آن اضافه می‌شود. این درخت در روستاهای بیرجند استان خراسان جنوبی، کشت می‌شود. میوه آلوبخارا، هضم‌کننده غذا، اشتهاآور و محرک ترشحات صفراوی است. نوع خشک شده آلوبخارا در انواع سوپ‏ و خوراک استفاده می‌شود. خواستگاه این درختچه شهر بخارا است. در سفر به بیرجند، از خرید آلوبخارا به عنوان سوغات بیرجند غافل نشوید.

قره‌قوروت بیرجند | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات شهرستان بیرجند- قره‌قوروت

قره‌قوروت بیرجند

قره‌قوروت در اندازه‌های مختلف و طعم خیلی ترش یا شیرین درست شده و سرشار از کلسیم است. از قره‌قوروت در پخت آش استفاده می‌شود و جزو سوغاتی‌های بیرجند محسوب می‌شود.

سنجد بیرجند | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات بیرجند- سنجد

سنجد بیرجند

سنجد سوغاتی شهرستان بیرجند از استان خراسان جنوبی است که در سفره‌های هفت‌سین ایرانی‌ها حضور دارد. این درخت در روستاهای کوهستانی بیرجند به فراوانی یافت می‌شود و از آن به‌ویژه به‌عنوان پرچین برای جلوگیری از تخریب مزارع و باغ‌ها استفاده می‌کنند.

کشک بیرجند | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات بیرجند- کشک

کشک بیرجند

شهرستان بیرجند دارای انواع کشک‌هاست که همه به عنوان سوغات بیرجند، در ایران شناخته شده هستند. کشک سفید مثل بقیه کشک‌های متداول از مواد لبنی تهیه می‌شود و کشک زرد از آرد، ادویه و نمک درست شده، به صورت پودر زرد رنگ در دسترس است. کشک زرد زابل نیز به همین شیوه مشابه تولید می‌شود و بسیار پرطرفدار است. کشک زیره‌ای همان کشک سفید است که زیره را به آن اضافه کرده‌اند و طعم فوق العاده‌ای دارد.

شیرینی محلی بیرجند | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات بیرجند- شیرینی محلی

شیرینی محلی بیرجند

نان لوله از شیرینی‌های اصیل مردم بیرجند است. این شیرینی از مواد اولیه آرد، تخم‌مرغ، گلاب، هل و زعفران تهیه می‌شود و سوغات بیرجند محسوب می‌شود. از دیگر شیرینی‌های مخصوص بیرجند می‌توان به گز اصیل بیرجندی، معجون بیرجندی، پاشمالو، سوهانی و شیرینی کله کنجدی اشاره نمود.

نان‌های محلی بیرجند | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات بیرجند- نان سمنو

نان‌های محلی بیرجند

نان سمنو و نان زردی از نان‌های محلی بیرجند هستند که خوب است در سفر به بیرجند، مزه آنها را بچشید. نان سمنو، که به نام‌های قلیف سمنو و کُماچ سمنو هم مشهور است از آرد جوانه گندم تهیه می‌شود. نام نان زردی به علت رنگ زردش انتخاب شده است. در تهیه این نان محلی، از گوشت بدون استخوان، پیاز، نخود، روغن حیوانی و کشمش سرخ‌شده استفاده می‌شود و عطر و طعم بسیار خوبی دارد. این نان را با غذاهای محلی بیرجند نوش جان کنید.

قند بیرجند | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات خوراکی بیرجند- قند

قند بیرجند

قند بیرجند از عسل گل‌های زعفران تهیه می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد.

خشکبار بیرجند | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات خوراکی بیرجند- خشکبار

خشکبار بیرجند

از خشکبار تولیدی بیرجند می‌توان به پسته، بادام، توت خشک، انجیر خشک و برگه هلو اشاره نمود.

میوه بیرجند | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات خوراکی بیرجند- میوه

میوه بیرجند

انجیر، بادام کوهی و گردو از میوه‌های مرغوبی هستند که در بیرجند کشت می‌شوند. اگر در فصل بهار به بیرجند سفر کنید، شهر را پر از شکوفه‌های بادام خواهید دید. اگر طرفدار گردوی تازه هستید، اواسط شهریور به شهر بیرجند سفر کنید.

سوغات خوراکی و شیرینی‌های طبس

سوغات خوراکی طبس

سوغات خوراکی طبس

شهر طبس در گذشته متعلق به استان یزد بوده و از سال ۱۳۹۱ به بعد، جزیی از استان خراسان جنوبی شده است، لذا اغلب شیرینی‌های یزدی در این شهر نیز رواج دارند. انواع میوه، شیرینی، عرقیات، مربا و نان، سوغات خوراکی طبس محسوب می‌شوند. از عرقیات محلی طبس می‌توان به عرق بیدمشک، عرق ترنجبین و عرقیات گیاهان کوهی اشاره نمود. نان قرص و نان تفتون از نان‌های محلی طبس هستند. دیگر سوغاتی‌های طبس، صیفی‌جات، گل نرگس، زعفران، سبزیجات معطر، گیاهان کوهی، عسل طبیعی، زیره سیاه، خاکشیر و شیر آنغوزه است.

میوه طبس | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات طبس- میوه

میوه‌های طبس

در شهرستان طبس خراسان جنوبی، انواع مرکبات و خرما تولید می‌شود. نارنج، پرتقال، لیمو، نارنگی، دارابی، لیموترش و و بکرایی از باغ‌های مرکبات طبس به دست می‌آیند. همچنین انواع میوه‌های کوهی مانند پسته کوهی (بنه)، مغزوک و بادامشک از دیگر میوه‌های این شهر هستند. خرمالو یکی دیگر از میوه های باغی این شهر است که عطر و بوی خاصی دارد.

مربای طبس | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات طبس- مربا

مربای طبس

خانم های کدبانوی طبسی با هر نوع میوه و صیفی‌جات مربا درست می کنند، لذا در طبس طیف گسترده‌ای از انواع مرباها با کیفیت و ظاهر عالی تهیه می‌شود. مربای بالنگ، مربای پوست پسته، مربای خرما، مربای انجیر، مربای نارنجوک، مربای کدو حلوایی، مربای بادمجان و مربای گوجه‌فرنگی تنها بخشی از لیست مرباهای تولیدی شهر طبس هستند که به عنوان سوغات طبس می توانید تهیه نمایید.

شیرینی محلی طبس | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات طبس- شیرینی رو ور کرده

شیرینی محلی طبس

قطاب، باقلوا، لوز نارگیلی، نان نخود، نان چایی، عصاره علف هیزه، عصاره آویشن، عصاره کلپوره و "رو ور کرده" از سوغاتی‌های شیرینی طبس هستند. نان نخود، یک شیرینی لذیذ است که از نخود و در اندازه‌های کوچک تهیه می‌شود.

سوغات خوراکی و شیرینی‌های فردوس

سوغات خوراکی فردوس

سوغات خوراکی فردوس

سوغات خوراکی فردوس شامل انواع میوه، شیرینی، محصولات لبنی، مغزی‌جات، زعفران، زیره و پنبه است. گز، شیرینی "رو ور کرده" و کلوچه از شیرینی‌های پرطرفدار فردوس هستند. گز فردوس در طعم‌های مختلفی از جمله پسته‌ای، بادامی، زعفرانی و مخلوط تولید می‌شود و طعم و عطر بی‌نظیری دارد. از میوه‌های معروف فردوس انار، پسته و خیار را می‌توان نام برد. بادام، گردو، انواع کشک و قره‌قروت از دیگر سوغات فردوس هستند.

انار فردوس | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات فردوس- انار

انار فردوس

شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی، از تولیدکنندگان اصلی انار در ایران است و پس از شهرستان ساوه در استان مرکزی و نی‌ریز استان فارس، سومین تولیدکننده انار در کشور است. در باغ‌های فردوس، گونه‌های مختلف انار از جمله انار شیشه‌ کپ، انار شهوار، انار شلغمی و انار سیاه‌دانه‌ یزدی کشت می‌شود. انار شیشه کپ، پوست صاف و قرمز، دانه‌های قرمز تیره با طعمی ملس است. محصولات انار فردوس علاوه بر مصرف داخلی، به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌گردد.

سوغات خوراکی و شیرینی‌های قائن

سوغات خوراکی قائن

سوغات خوراکی قائن

زعفران سرگل، پسته، بادام، عناب، زرشک و آلوبخارا از سوغات خوراکی قائن هستند.

زعفران قائن | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات قائن- زعفران

زعفران قائن

زعفران که کشت آن در مناطق کویری صورت می‌گیرد، به «طلای سرخ کویر» شهره شده‌است. ایران مقام اول تولید زعفران را در جهان دارد و استان خراسان جنوبی بعد از استان خراسان رضوی، دومین تولیدکننده زعفران در ایران است. کشت زعفران در این استان، بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی به‌عنوان پایتخت زعفران جهان، شناخته می‌شود.

زرشک قائنات | سوغات خوراکی و شیرینی‌های خراسان جنوبی

سوغات قائن- زرشک

زرشک قائن

زرشک میوه درختچه‌ای خاردار است که بعنوان عقیق درخشان خراسان جنوبی شهرت دارد. کشور ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زرشک در دنیا است و شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی با دارا بودن ۹۷ درصد از اراضی زیر کشت این محصول، ۹۵ درصد زرشک کشور را تولید می‌کند. زرشک بی‌دانه قائنات و زرشک پفکی بیرجند از سوغاتی‌های پرطرفدار استان خراسان جنوبی است. از زرشک در پخت انواع غذاها، تهیه لواشک و درست کردن رنگ طبیعی برای غذاها استفاده می‌شود. آب زرشک طرفدران خاص خود را دارد و از دانه زرشک برای تهیه مربا، ژله، آب میوه، نوشابه گازدار، کنسرو، مارمالاد و نکتارین استفاده می‏‌شود.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟